Asiakastarina: Rantalainen

Rantalainen tehosti konsernin BI-raportointia ja analytiikkaa keskittämällä kaiken Fuusoriin.

Fuusorin asiakas Rantalainen

Rantalainen on voimakkaasti kasvava, yksi Suomen suurimmista tilitoimistoista, joka työllistää 850 taloushallinnon ammattilaista yli 40 paikkakunnalla. Rantalainen pystyy tarjoamaan asiakkailleen kattavasti kaikki taloushallinnon palvelut sekä palkanlaskenta-, HR- ja muut asiantuntijapalvelut, kuten tilintarkastus-, yritysverotus- ja CFO-palvelut.

Toni Hovinen toimii kehitysjohtajana Rantalaisen tutkimus- ja kehityspalveluissa. Hän vastaa automaatioon, robotiikkaan ja sisäisiin tietojärjestelmiin liittyvistä konsernin tutkimus- ja kehityshankkeista sekä yrityskauppoihin liittyvästä it-integraatiosta. Hovinen syttyy työssään erityisesti siitä, kun hän näkee itsensä ja muiden kehittyvän.

Muuttuvat tarpeet tuovat haasteita Rantalaisen BI-raportointiin

Voimakkaan kasvun myötä Rantalaisen sisäisen raportoinnin tarpeet laajentuvat ja muuttuvat jatkuvasti. Konsernilla on käytössä monia eri järjestelmiä ja niiden tuottamaa liiketoimintatietoa halutaan hyödyntää kattavasti liiketoiminnan nykytilan ja kehittymisen seurannassa sekä ennusteissa.

Rantalainen käytti aikaisemmin sisäiseen raportointiin useita eri BI-ohjelmistoja, esim. Power BI. Yhtiön vaatimustaso raportoinnin sisältöjen, visuaalisuuden ja käytettävyyden suhteen on erittäin korkealla ja siksi muuttuvien tarpeiden haasteissa, raskaiden raportointiratkaisujen ylläpito kuormitti henkilöstöä liikaa.

Syntyi halu keskittää BI-raportointi yhteen kanavaan, joka skaalautuisi kevyesti tarpeiden ja kasvustrategian mukaisesti.

Fuusor oli loppujen lopuksi helppo valinta

“Meillä on syvällistä kokemusta useista BI-järjestelmistä. Fuusor oli meillä ennestään jo asiakasraportoinnin käytössä ja huomasimme siellä, että Fuusor taipuu ketterästi myös isompien yritysten erilaisiin BI-tarpeisiin. Silloin päätimme, että keskitämme myös meidän oman konsernin BI-raportoinnin ja analytiikan Fuusoriin” Toni Hovinen kertoo.

Fuusor BI koko konsernin käyttöön

Fuusor otettiin käyttöön avaimet käteen -palveluna, koska omat raportointiresurssit haluttiin keskittää asiakaspalveluun. Fuusorin asiantuntijoiden toteuttamien dashboardien, raporttien ja mittareiden lähtökohtana oli Rantalaisen omat näkemykset ja vaatimukset. Fuusor otettiin ensin käyttöön johtoryhmätasolla ja sen jälkeen käyttö laajentuu asteittain koko konserniin.

Automatisoitujen integraatioiden avulla Fuusoriin kerätään dataa kahdeksasta eri järjestelmästä ja datalähteestä, integraatioita lisätään palveluun tarpeiden mukaan.

Fuusorilla seurataan ja analysoidaan mm. kirjanpitoa, palkkoja, erilaisia HR-mittareita, orgaanista kasvua, kasvua yritysostojen kautta, asiakastyytyväisyyttä, reklamaatioita, työtyytyväisyyttä, tarjouskantaa, automaatioastetta, sisäisen laadun mittareita, robotiikan tasoa sekä erilaisia erp-ohjelman dataan perustuvia mittareita jokapäiväisestä toiminnasta ja toiminnan kehittymisestä.

Raportoinnin tuottaminen ja hyödyntäminen nousivat uudelle tasolle

Fuusorin avulla kaikki konsernin data saadaan kerättyä nyt automaattisesti yhteen paikkaan. Jokainen käyttäjä saa yleiskuvan omista dashboardeista ja pääsee siitä porautumaan haluamilleen raporteille. Raportointiprosessi on nopeutunut huomattavasti, koska manuaalisia työvaiheita ei enää ole eikä muutokset kuormita henkilöstöä.

“Fuusorilla myös asioiden tarkastelu on nopeaa, koska tiedot ovat aina ajan tasalla ja ne on valmiiksi jäsennelty ja visualisoitu fiksusti. Lisäksi käyttäjä voi vaihtaa tarkastelun kohteita ja porautumista lennosta. Voi sanoa, että tiedon läpikäynti ja analysointi on nyt helpompaa, mielenkiintoisempaa ja mukavampaa. Ja bonuksena BI-raportointi kulkee aina taskussa mukana” Hovinen toteaa.

“Olemme erittäin tyytyväisiä.”

“Yhteistyö on ollut järjettömän helppoa, tosi osaava porukka. Tarvittaessa myös tuen vasteaika on erinomaisella tasolla. On ollut mukava toimia, kun ei tarvitse aina kaikkia vaihteita käydä läpi, vaan riittää kun kertoo mitä tarvitaan, niin tulee valmista. Arvostan paljon Fuusorin ketterää kehitystyötä, asioita saadaan vietyä tehokkaasti eteenpäin ja lisäominaisuuksia syntyy tarvittaessa nopeasti. Olemme erittäin tyytyväisiä” Hovinen kertoo.