Asiakastarina: Premico

Premico uudisti liiketoimintojen ja konsernin raportoinnin sekä budjetoinnin.

Premico on kiinteistösijoittajan luottokumppani. Kiinteistösijoittaminen, rakennuttaminen ja vuokra-asuminen – Premicon palvelut kattavat koko kiinteistön kehityksen elinkaaren. Premico on tuottanut vuokra-asumisen palveluita vuodesta 1963 lähtien. Premico kehittää ja hallinnoi asuntoihin sijoittavia kiinteistöpääomarahastoja, toimii kansainvälisten sijoittajien kumppanina Suomessa, vuokraa ja hallinnoi asuntosalkkuja sekä avustaa kiinteistöjen omistajia ja käyttäjiä kiinteistöjen kehittämiseen, rakennuttamiseen, rakennustekniseen konsultointiin ja valvontaan liittyen. Premicon palveluksessa on 45 kiinteistöalan ammattilaista. Lue lisää www.premico.fi

Rami Sinnelä toimii Premico-konsernin talouspäällikkönä ja osana johtoryhmää. Hän vastaa konsernin talouden johtamisesta sekä kehittämisestä ja vastaa budjetoinnista tiiviissä yhteistyössä liiketoimintajohdon kanssa.

Talous- ja HR-raportointi kaipasivat uudistusta

Aloittaessaan Premicon talouspäällikkönä, Rami Sinnelä halusi kehittää raportointia palvelemaan paremmin konsernin tarpeita. Silloin käytössä ollut raportointiohjelmisto tuntui kankealta ja hitaalta. Vanhan raportointijärjestelmän käyttäminen oli työlästä ja konsernin lukujen konsolidointi lähes mahdotonta. Lisäksi raportointityökalu ei tukenut Premicon HR:n tarvitsemaa raportointia ja HR-tunnusluvut ajettiinkin monenlaisilla exceleillä.

Valmiit raportit, muunneltavuus ja kustannustaso vakuuttivat

”Raportointitarpeemme eivät ole sinällään monimutkaiset, mutta kiinteistöbisneksen ympärillä meillä on erilaisia liiketoimintoja, jotka ovat eri yhtiöissä ja sen myötä meillä on suhteellisen laaja konserni alakonserneineen”, Rami toteaa.

”Lähdin katsomaan minkälaisia valmiita ja valmiilla integraatioilla olevia ohjelmia on tarjolla meidän talousjärjestelmäämme Netvisoriin ja niistä Fuusor vakuutti valmiilla raportointipaketilla, muunneltavuudella ja myös kustannustasolla. Ja kun Fuusorissa oli tarjolla vielä muitakin valmiita integraatioita, budjetointityökalu ja muita ominaisuuksia, joista olisi meille paljon iloa, niin sekin vakuutti”, Rami kertoo.

Liiketoimintojen ja konsernin raportointi ja budjetointi

Fuusor on Premicolla ensinnäkin johtoryhmän työkalu. Eri liiketoimintoja johdetaan erikseen ja liiketoimintajohto pystyy seuraamaan omia lukujaan Fuusorista. Sen lisäksi konsernitasolla katsotaan kokonaisuutta. Talousraportoinnin lisäksi Fuusorilla toteutetaan myös HR-raportointi. Käyttäjien näkymää rajataan niin, että jokainen näkee hänelle oleelliset raportit, näin jokainen löytää helpommin itselle oleelliset asiat.

Henkilöstön kanssa käydään läpi Fuusorissa tuotettua tietoa kuukausittain. Samoin hallitukselle raportoidaan Fuusorin pohjalta. Määrämuotoiseen henkilöstölle pidettävään kuukausi-infoon liitettävät tiedot saadaan Fuusorista valmiiksi kerättynä ja muotoiltuna.

Liiketoiminnot tekevät Fuusorilla omat budjettinsa ja emoyhtiön sekä konsernin budjetin tekevät Rami toimitusjohtajan ja operatiivisen johtajan kanssa. ”Aiempaan verrattuna pystymme nyt vaivattomasti yhdistelemään liiketoimintojen ja alakonsernien osabudjetit konsernitasolle ja toteutamme myös budjetin seurannan Fuusorissa”, Rami toteaa budjetoinnista.

Fuusorin tuottamaa tietoa hyödynnetään laajasti

 ”Raportointi on nyt tosi hyvässä kunnossa, voimme luottaa raportteihin eli kaikki menee siinä mielessä hienosti. Meillä on hyvä talousjärjestelmä taustalla ja siellä konsernin kirjaukset tili- ja dimensiotasolla virtaviivaistettu, joten sen myötä meillä on laadukasta dataa. Tiedon siirtyessä taipuisaan Fuusoriin, meillä on hyvät lähtökohdat sen erilaiseen hyödyntämiseen”, Rami kertoo.

”Raporttien muokattavuus Fuusorissa on etu; jos jossain raportissa on jotain pientä mihin haluaa muutoksen, sen pystyy itse tekemään heti kuntoon. Juuri muunneltavuus on iso plussa ja mahdollistaa ad hoc -raporttien teon sitä kautta helpommin, kun ei tarvitse excelissä pyöritellä”, Rami jatkaa.

Myös Premicon HR kiittää, että nyt pystytään tarkastelemaan erilaisia konserniyhtiöitä ja eri konsernirakenteita ja luvut ovat saatavilla kaikille, ketkä niitä tarvitsevat. Myös manuaalinen työ on vähentynyt. Esim. kun työntekijät ovat viidessä eri yhtiössä, niin palkkatietoilmoitusten laskentaan ja raporttien ajamiseen meni aiemmin paljon aikaa, nyt luvut ovat valmiina saatavilla.

”Käyttöönotto sujui jouhevasti”

”Käyttöönotto sujui jouhevasti, asiantuntija liidasi hyvin, ohjeisti ja piti koulutukset. Integraatio Netvisoriin oli valmiina, niin se tarvitsi vain kytkeä päälle ja kun valmis raporttipaketti oli aika kattava, niin se oli nopeasti säädetty meidän mielemme mukaiseksi. Eli tosi nopeasti laitettiin vain hana auki ja sitten olikin käytännössä raportteja valmiina ja saatiin homma toimimaan. Käyttöönoton ensimmäisessä vaiheessa otettiin raportointi käyttöön, sen jälkeen budjetointi ja seuraavaksi tehdään ensimmäiset ennusteet”, Rami kuvaa Fuusorin käyttöönottoa.

”Asiantuntijan kanssa on oltu yhteydessä säännöllisesti ja se on toiminut tosi nopeasti ja jouhevasti. Asiat vain ratkaistaan, se on ollut kiva”.